Hírek

ONLINE DEMOKRÁCIA ACTIVITY 3.0

Játékos kreatív társadalomismereti verseny középiskolásoknak.

Szeretnéd személyesen is megtapasztalni, hogyan működik a társadalom, és TE mit tudsz tenni benne?
Meg akarod tudni, mire vagy képes és mit nyerhetsz vele? Hát TEDD O:DA MAGAD egy csapat tagjaként! JÓ JÁTÉK, JÓ BULI lesz!

Vannak, akik már megtapasztalták!

Ha ügyes leszel, jöhet a személyes találkozó a legjobb versenytársakkal, ha még ügyesebb, akkor pedig: JÓ UTAT BRÜSSZELBE!

Újra O:DAtették!

A Barankovics István Alapítvány videoesszé pályázatának eredményei

Kedves Pályázók!

Pár hónapja azt kértük tőletek, osszátok meg velünk a digitális bennszülöttek és a digitális bevándorlók internet használati szokásaival kapcsolatos gondolataitokat, és mutassátok be miként látjátok az X, az Y és a Z generáció közötti szakadék kérdését. Kíváncsiak voltunk továbbá arra is, hogy szerintetek – amennyiben van ilyen törésvonal – kell-e, lehet-e felette hidat építeni a digitális korban?

 

A pályázati kiírásunkra 7, középiskolások által készített videoesszé érkezett. A készítők koncepciói eltérőek és tartalmi szempontból is a legkülönbözőbb módon közelítettétek meg a témát. A véleményeitek azonban abban közösek voltak, hogy mindannyian érzékeltétek a generációk internet használati szokásai közötti eltéréseket. Ennek a generációs törésvonalnak a lényegét azonban –nagyon helyesen – egyetlen pályamunka sem a használók és nem használók közötti különbségekben jelölte meg. Magyarország szerencsére már túl van az információs társadalom fejlődésének azon a kezdeti fázisán, ahol csak a társadalom bizonyos tagjainak van internet hozzáférése. Minden alkotói csoport észrevette, és a saját koncepciójába beépítette, hogy az igazi kérdés az, miként élünk az internet adta lehetőségeinkkel és hogyan alakítja a technika a mindennapi életünket.

A pályamunkák egy része amellett foglalt állást, hogy a mai Z generáció és az Y generációhoz tartozó szülők között – ha vannak is különbségek – lényegében nem beszélhetünk komoly eltérésről, amit indokolt lenne „szakadéknak” nevezni. A Sylvester János Református Gimnázium tanulói által készített,„A modern technika az x-y-z generáció életében” címet viselő videó például épp azt kívánta a digitális bevándorlókkal készített riportokkal alátámasztani, hogy az előttük járó nemzedék is ugyanazokat az alkalmazásokat használja, mint a fiatalok. Véleményükhöz közel állt a Klebersberg Kuno Általános Iskola és Gimnázium diákjai által készített munka alapkoncepciója. Náluk az egyik lényegi üzenet az volt, hogy a pici babák és az idősebb generációk is ugyanúgy válhatnak internetfüggőkké, mint az Y, vagy a Z generáció tagjai. Hasonló gondolatokkal találkozhattunk „Az xyz generációról beszélgetés z stílusban” készítői egy szabad beszélgetés keretében egészen mélyre ásva azt vizsgálták, miként hat a digitális világ az emberi kapcsolatok alakulására.

 

A pályamunkák másik fele a generációk közötti eltéréseket lényegesebbnek vélte. Több, kiváló megfigyelőképességről árulkodó alkotás mutatta be részletesen a családok digitális életének hétköznapjait, kezdve a legkisebbektől a nagyszülőkig bezáróan. Talán a legteljesebb összképet e téren a „Hogyan használjuk a technikát?” címet viselő munka készítőitől kaphattunk. A családi élet bemutatása terén két alkalommal találkozhattunk kiemelkedő színészi alakításokkal és rendezői koncepcióval. A Generáció szakítók-ban sajnos nemcsak a nagypapa viselkedése volt teljesen életszerű, de a tableten játszó unoka türelmetlensége is. Szép gondolatot fogalmazott meg a csapat a jelenség kapcsán, amivel a zsűri maximálisan egyetért: „csak azért küzdhetünk, hogy ne mélyítsük el a digitális szakadékot”. A másik kitűnő alakítást egy szintén családi környezetbe ágyazott történetben, a Keszthelyi Vendéglátó, Idegenforgalmi, Kereskedelmi Szakképző Iskola és Kollégium​ diákjai által készített videóban láthattuk. A „Felmerülő gond(olat)ok”-ban egy „tipikus Z” már-már karikatúrává fokozott gondolatvilágát osztották meg velünk az alkotók. Végül, de nem utolsó sorban a pályamunkák sorából, a megfogalmazott vélemény tartalmát illetően is kiemelkedik a „Digitális bennszülöttek és digitális bevándorlók” című alkotás, amely a generációk közötti komoly különbségek meglétének okait kutatva végkövetkeztetésként oda jut, hogy nem kell mindenáron ráerőltetni az idősebbekre az internethasználatot, hiszen ez „olyan mintha valakire rá akarnánk erőltetni a biciklizést”nem tartva tiszteletben a másik döntését.

Mint azt a bemutatott példák is jelzik a pályamunkákban a zsűri kivétel nélkül eredeti megközelítésekkel, kitűnő ötletekkel és a vélemények sokszínűségével találkozott. Bár az ötletek megvalósítása már nem volt minden esetben egyenletes színvonalú és helyenként a digitális kor digitális technikája is cserbenhagyta a „bennszülötteket”, minden alkotásban találtunk valamilyen szempontból kiemelkedő és komoly teljesítményt. A pályamunkák színvonala alapján biztosak vagyunk abban, hogy azok az alkotói csoportok, akik jelentkeztek a februárban induló Online Demokrácia Activity versenyünkre, sikerrel fogják majd megoldani a rájuk váró feladatokat.

A kreatív megoldásokhoz őszintén gratulálunk az alkotóknak!

Az általános értékelésen túl a pályamunkák személyre szabott értékelését a hét folyamán küldjük el a megadott e-mail címekre.

A győztes videókat a Tovább link után mutatjuk meg.

Tedd O:DA újra! Videoesszé pályázat középiskolásoknak

A Barankovics István Alapítvány pályázatot hirdet 
középiskolás diákok 4-6 fős csoportjainak 

videoesszé készítésére.

Az esszé témája:
a „digitális bennszülöttek” és a „digitális bevándorlók” közti különbségek bemutatása.

 

 

A pályázat célja: A fiatalok véleményének megismerése

A kutatók sokat és sokszor írtak már a három digitális nemzedék az X, Y és Z generáció közötti különbségekről, de a másik oldal, a mai fiatalok véleményét még senki nem kérdezte meg.

Mi most erre vagyunk kíváncsiak!

  • Hogy látjátok Ti az eltéréseket szüleitek (nagyszüleitek) és köztetek az internet-használati szokások vonatkozásában?
  • Az eltérő szokások miként hatnak az idősebb generációra és hogyan befolyásolják a Ti életeteket?
  • Beszélhetünk-e egyáltalán a generációkat elválasztó szakadékról?
  • Amennyiben igen, szerintetek miként lehet hidat építeni felette a digitális korban?

 

Pályázni lehet

az X-Y- Z generáció digitális életének különbségeit bemutató témákban minimum 3, maximum 4 perces videoesszékkel, amely tartalmazza a készítők állásfoglalását is.

A pályázatra egy alkotói csoport csak egy pályamunkát nyújthat be!
 

Jelentkezni 

a teddoda.hu weboldalon keresztül az adatlap kitöltésével, valamint az elkészített videó linkjének megadásával lehet. Az adatlap ITT érhető el.

 

A pályamunkák benyújtásának határideje: 2014. december 1.


A pályázatok értékelése:

Az alkotásokat egy kommunikációs, filmes, pedagógus szakemberekből álló zsűri értékeli.  


Eredményhirdetés: 2014. december 15.

 

Minden pályamunka nyer!

A pályázaton induló minden alkotói stáb – amennyiben erről a jelentkezési lapon külön nyilatkozik – részvételt nyerhet a Barankovics István Alapítvány 2015 februárjában induló Online Demokrácia Activity versenyére, amelynek fődíja egy brüsszeli utazás. A játékos társadalomismereti online vetélkedőről és az eddigi feladatokról információk a verseny honlapján az alábbi linken érhetők el: http://teddoda.hu/oda2/a-jatek

 

A legjobb három pályamunka külön ajándékban is részesül!

A legsikeresebb csapat 40 000 Ft, a második stáb 35 000 Ft, a harmadik legjobb videó alkotói pedig 25 000 Ft értékben vásárolhatnak új „kütyüket” a nyereményként kapott vásárlói kártya segítségével.


Mindenkinek sikeres pályázást és kreatív ötleteket kívánnak a szervezők!

Utazás Európa szívébe

A július 19-23 között lezajlott eseménydús kirándulás az alapítvány Online Demokrácia Activity (O:DA) versenyének záróakkordja volt. A 2013-2014-es tanév mindkét félévében – szeptembertől és februártól – vehettek részt a versenyen a társadalmi kérdések iránt érdeklődő, középiskolás korosztályhoz tartozó fiatalok. A játékos társadalomismereti verseny első, online fordulóiból továbbjutott legjobbak O:DABuda táborainkban már személyesen mérhették össze erejüket. A márciusban és július elején szervezett két face-to face fordulóban dőlt el, hogy kik lesznek azok a szerencsések, akik részt vehetnek a főnyereményt jelentő brüsszeli utazáson.

Tovább a teljes cikkhez>>

Képgaléria:

 

 

 

http://barankovics.hu/galeria/az-oda-nyertesei-brusszelben

Az O:DA BUDA 2.0 tábor második napi eredményhirdetése

A mai napon két versenyfeladatot teljesítettek a csapatok, amelyek numerikus értékelése alább olvasható. 


2. LÓ-E VAGY SZOBOR?
 
ÉRTÉKELÉSI SZEMPONTOK Feladatlap
max: 51 pont
Beszéd - tartalom
max: 25 pont
Beszéd - retorika
max: 10 pont
SZÓTLAN GENERÁCIÓ (KESZTHELY) 27 23 7
BENCE ÉS A DEMOKRÁCIA ANGYALAI (KECSKEMÉT) 27 23 9
EGYÜTTES (NAGYVÁRAD) 18 23 7
O:DATESSZÜK (BUDAPEST) 34 24 10
GERE BAGLYOCSKÁI (BUDAPEST) 28 21 8
MAKROKOZMOSZ ALBATROSZAI (SZABADKA) 33 23 8

3. 12 DÜHÖS EMBER
 
ÉRTÉKELÉSI SZEMPONTOK Feladatlap
max: 51 pont
Kitalált karakter 1
10 pont
Kitalált karakter 2
10 pont
SZÓTLAN GENERÁCIÓ (KESZTHELY) 30 10 5
BENCE ÉS A DEMOKRÁCIA ANGYALAI (KECSKEMÉT) 43 10 10
EGYÜTTES (NAGYVÁRAD) 22 10 10
O:DATESSZÜK (BUDAPEST) 39 10 10
GERE BAGLYOCSKÁI (BUDAPEST) 29 10 0
MAKROKOZMOSZ ALBATROSZAI (SZABADKA) 39 10 10

 

A verseny jelenlegi állása


O:DA tábor 2.0 Csapatsorrend
 
Helyezés Csapatnév Összpontszám
1. HELYEZÉS MAKROKOZMOSZ ALBATROSZAI 190
2. HELYEZÉS BENCE ÉS A DEMOKRÁCIA ANGYALAI 182
3. HELYEZÉS O:DATESSZÜK 168
4. HELYEZÉS - pontegyenlőség "SZÓTLAN" GENERÁCIÓ 147
4. HELYEZÉS - pontegyenlőség GERE BAGLYOCSKÁI 147
5. HELYEZÉS EGYÜTTES 137
- - -

Az O:DA BUDA 2.0 tábor első napi eredményhirdetése

Kedves Táborlakók!

Megszülettek az első versenyfeladat, a Demokrácia ABC pontszámai. A szóbeli értékeléseket hétfőn reggel hallhatjátok. Addig is: jó pihenést, jó éjszakát és - ha még van idő, energia - jó felkészülést kívánunk!


1. DEMOKRÁCIA ABC
 
ÉRTÉKELÉSI SZEMPONTOK Feladatlap
2 p/helyes válasz
max: 52 pont
Prezentáció, érvelés, előadásmód
max. 30 pont
Prezentáció, csapat-munka
max. 10 pont
SZÓTLAN GENERÁCIÓ (KESZTHELY) 16 20 9
BENCE ÉS A DEMOKRÁCIA ANGYALAI (KECSKEMÉT) 25 26 9
EGYÜTTES (NAGYVÁRAD) 17 20 10
O:DATESSZÜK (BUDAPEST) 16 15 10
GERE BAGLYOCSKÁI (BUDAPEST) 28 17 6
MAKROKOZMOSZ ALBATROSZAI (SZABADKA) 31 28 8

A verseny jelenlegi állása


O:DA tábor 2.0 Csapatsorrend
 
Helyezés Csapatnév Összpontszám
1. HELYEZÉS MAKROKOZMOSZ ALBATROSZAI (SZABADKA 67
2. HELYEZÉS BENCE ÉS A DEMOKRÁCIA ANGYALAI (KECSKEMÉT) 60
3. HELYEZÉS GERE BAGLYOCSKÁI (BUDAPEST) 51
4. HELYEZÉS EGYÜTTES (NAGYVÁRAD) 47
5. HELYEZÉS "SZÓTLAN" GENERÁCIÓ (KESZTHELY) 45
6. HELYEZÉS O:DATESSZÜK (BUDAPEST) 41

MEGHÍVÓ - Online :Demokrácia Activity 2.0 díjátadó rendezvény

Kedves Csapattagok, Mentorok!

Szeretettel hívunk Benneteket / hívjuk Önöket az Online :Demokrácia Activity 2.0 díjátadó rendezvényére,
melyre 2014. április 26-án, szombaton 11.00 órától
kerül sor Budapesten, a Szent-Györgyi Albert Általános Iskola és Gimnáziumban.
(Cím: IX., Budapest, Lónyay utca 4/c – 8.)

Megjelenésetekre feltétlenül számítunk!

Kérjük, hogy legkésőbb 2014. április 23-án 17.00 óráig a teddoda@teddoda.hu címen jelezzétek,
hogy számíthatunk-e csapatotok jelenlétére!

O:DA 2.0 - HIVATALOS EREDMÉNYHIRDETÉS

 

Kedves csapatok, a játékot követő családtagok, barátok, ismerősök, iskolatársak, érdeklődők! Két és fél hónappal ezelőtt indult el középiskolai csapatok számára meghirdetett, online társadalomismereti versenyünk második játéka, az Online Demokrácia Activity 2.0. 

 1. helyezés: SZÓTLAN GENERÁCIÓ – 421 pont (Keszthely)
 2. helyezés: BENCE ÉS A DEMOKRÁCIA ANGYALAI (BÉDA) – 419 pont (Kecskemét)
 3. helyezés: EGYÜTTES  – 399 pont (Nagyvárad)
 4. helyezés: ODATESSZÜK – 387 pont (Budapest)
 5. helyezés: GERE BAGOLYOCSKÁI – 375 pont (Budapest)

Gratulálunk! A nyertesek játékszabályzatunk értelmében továbbjutottak a nyáron (?) megrendezésre kerülő O:DA BUDA 2.0 demokrácia táborba, ahol eldől, melyik 3 csapat utazhat Brüsszelbe.

+ tárgyi jutalmak, ünnepélyes eredményhirdetés időpontja: 2014. április 26., szombat, Budapest (A pontos helyszínről és időpontról hamarosan e-mail-ben kapnak értesítést a csapatok.)

 További helyezések:
  6. helyezés: A MAKROKOZMOSZ ALBATROSZAI – 355 pont (Szabadka)
  7. helyezés: CARPE DIEM – 354 pont (Jászberény) 
  8. helyezés: HŐSÖK – 354 pont (Nyíregyháza)
  9. helyezés: ANONYMUS – 331 pont (Siófok)
10. helyezés: PENTATON – 299 pont (Nagykőrös)
11. helyezés: VOLUMUS ET POSSUMUS – 244 pont (Szeged)

A közönségszavazást 
a szabadkai "A MAKROKOZMOSZ ALBATROSZAI" csapat nyerte.

 

Minden résztvevőnek őszintén gratulálunk a verseny során nyújtott teljesítményéhez és az elért pontszámokhoz. 

CsO:DÁlatos volt veletek dolgozni, köszönjük! 

Az O:DA szeptembertől új csapatokkal megy tovább, egy újabb lehetőséget adva azoknak, akik most nem nyertek, hogy ismételten összemérjék erejüket.

Ne feledjétek:

„Egyetlen ismeret van, a többi csak toldás:
Alattad a föld, fölötted az ég, benned a létra.”

KÖSZÖNJÜK A KÖZÖS MUNKÁT!

Kedves Versenyző Csapatok!

A zsűri befejezte értékelő és ellenőrző munkáját az O:DA 2.0 utolsó fordulójának és végeredményeinek vonatkozásában. A szummatív értékelések is hamarosan ott lesznek a postaládátokban. A közös munka zárásaként szeretnénk itt is köszönetet mondani nektek azokért a színvonalas, kreatív munkákért, amikkel találkozhattunk.

Köszönjük, hogy veletek dolgozhattunk!

Az értékelők nevében: 
Kiss Mária Rita zsűrielnök

Oldalak